• :-)
  • :)
Relacja z wycieczki do Warszawy klasy 4C
środa, 02 listopada 2016 21:58

W dniach 27 i 28 października 2016 r. klasa 4C wraz z opiekunami: p. dyr.Dorotą Wilińską, prof. Lidią Borowską i prof. Jackiem Tatarskim uczestniczyła w krótkiej, ale intensywnej wycieczce do Warszawy.

Po szybkim przejeździe do stolicy udaliśmy się do Muzeum Historii Żydów Polskich, gdzie zanurzyliśmy się w niezwykłej opowieści o społeczności od 1000 lat zamieszkującej ziemie polskie. Poznaliśmy średniowieczne osadnictwo, zajęcia ludności żydowskiej i przywileje nadawane przez władców dla kupców, bankierów i lekarzy. Znaleźliśmy się we wnętrzach kresowych synagog, pośrodku żarliwych sporów między natchnionymi cadykami, charyzmatycznymi rabinami i modernistami. Przenieśliśmy się w XIX- wieczne dylematy polskich Żydów: integracja czy emigracja? Poznaliśmy niezwykłą różnorodność polityczną tej społeczności: socjalistów z Bundu czy syjonistów z Polej Syjon. Cała podróż w historię polskich Żydów w czasie zwiedzania ekspozycji zmierza do przedstawienia dramatu i zagłady Holokaustu. W wyniku obłędnej, nazistowskiej ideologii, zrealizowanej na polskiej ziemi, w barbarzyński sposób przez niemiecką III Rzeszę, znikła z krajobrazu polskich miast niezwykła społeczność, która od setek lat żyła wśród Polaków.
Po krótkiej przerwie na posiłek udaliśmy się do Muzeum Powstania Warszawskiego. Już od pierwszych kroków po muzeum poczuliśmy bijące serce stolicy i niezwykłą atmosferę tego patriotycznego zrywu. Przy kolejnych ekspozycjach poznaliśmy: entuzjazm pierwszych chwil wolności, poświęcenie alianckich lotników zrzucających z ogromnych Liberatorów broń i zaopatrzenie dla walczącej stolicy, uzbrojenie powstańców, akcje zbrojne oraz dramat ludności cywilnej Woli i Starego Miasta. Obejrzeliśmy archiwalne filmy, pokazujące powstanie i Miasto Ruin, współczesny obraz odtworzonych zniszczeń stolicy po powstaniu. Była to dla nas lekcja poświęcenia, bohaterstwa, odwagi i twardego politycznego wyrachowania.
 W drugim dniu wycieczki udaliśmy się na krótki spacer Traktem Królewskim, na Plac Zamkowy, gdzie zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie pod Kolumną Zygmunta, po czym udaliśmy się do Muzeum Wojska Polskiego. W muzeum znajdują się tysiące eksponatów przedstawiających historię oręża polskiego: broń biała i palna, różnorodne uzbrojenie i wyposażenie, mundury, batalistyczne malarstwo, ekspozycje militarne i mapy. W części plenerowej muzeum obejrzeliśmy: czołgi, sprzęt artyleryjski, helikoptery i samoloty związane z historią wojska polskiego. Po zakończeniu zwiedzania wielu z nas zdało sobie sprawę, że chętnie powrócilibyśmy tutaj na nieco dłuższe i bardziej szczegółowe zapoznanie się z tymi wystawami.
Po krótkiej, pełnej przygód, 10- godzinnej podróży powrotnej do Wrocławia (awaria pociągu) rozstaliśmy się, dziękując sobie za wspólnie spędzone chwile.